Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider (OBS! Endast bokade besök): 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök
Start » OM OSS » Nyheter » 2020 » Nya tillfälliga rutiner för felanmälningar

    Nya tillfälliga rutiner för felanmälningar

    Publicerad: 2020-04-09 Senast ändrad: 2020-04-09

    På grund av den pågående situationen med coronaviruset utför vi tills vidare bara prioriterade arbeten i våra lägenheter. Detta gäller från 7 april. Vi uppmanar dig som hyresgäst att ta ditt ansvar och skydda våra medarbetares och även dig själv genom att endast felanmäla arbeten som är akuta och inte kan vänta. Hjälp oss och våra fastighetsskötare genom att undvika nära  kontakt med dem om de kommer till din bostad för att utföra ett arbete.
     

    När ska jag göra felanmälan?

    Vi åtgärdar endast prioriterade arbeten just nu. Ett prioriterat arbete handlar om att åtgärda en viktig funktion i lägenheten eller huset. Felet ska vara av det slaget att det inte kan vänta tills situationen med coronaviruset har förbättrats.
     

    Exempel på prioriterade arbeten:

    • Ej fungerande kyl, frys eller spis
    • Avloppsstopp.
    • Ej fungerande toalett. I väntan på åtgärd går det bra att spola genom att hälla en hink vatten i toaletten.
    • Fukt- och vattenskada.
    • Trasiga elkontakter som kan orsaka fara.
    • Strömlöst i lägenheten när hyresgästen redan provat att byta säkring och kontrollerat eventuell jordfelsbrytare.
    • Akuta värme- och ventilationsproblem när hyresgästen redan mätt inomhustemperaturen under några dagar samt provat att öppna och rengöra ventiler.
    • Glasruta som är trasig rakt igenom.
    • Låsbyten gällande dörr i fastigheten.
    • Fönster, balkongdörr eller äldre entrédörr som inte går att öppna/stänga 

     

    Vad händer om jag är sjuk men har ett prioriterat arbete som jag behöver få åtgärdad?

    Om du eller någon annan i ditt hushåll har symtom som hosta, feber eller snuva ber vi dig att vänta med felanmälan tills ni är friska igen. Är felet akut, kommer vi naturligtvis alltid att åtgärda det. Vi har infört rutiner för mötesfria besök, så om möjligt, lämna lägenheten helt och lämna nyckel i nyckeltub. Visa annars hänsyn genom att du stanna i ett annat rum under hela besöket.

    Vad händer med ej prioriterade felanmälningar?
    Fel som kan vänta ber vi dig att anmäla senare, när situationen med coronaviruset har lugnat ned sig. Du kan naturligtvis felanmäla redan nu, men då får du ha tålamod med att det kan dröja innan vi har möjlighet att åtgärda felet.


    Tack för din hjälp och ditt samarbete!

    Stort tack för att du som hyresgäst tar ansvar och samarbetar, så att vi kan upprätthålla vår verksamhet så bra som möjligt trots situationen med coronaviruset. Genom att undvika smitta kan vi fortsätta ta hand om våra hus på ett sätt som är säkert och tryggt för både dig och oss. Tillsammans hjälps vi åt!
     

    Mer information

    Viktigt är också att vi fortsätter följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och Vårdguiden 1177 ger. På 1177 finns även information på många olika språk kring coronaviruset, så tipsa gärna vidare så att vi på alla sätt hjälps åt att minska smittspridningen.
     
    •